Wednesday, July 11, 2012

Bila Kesabaran Diuji



Assalamualaikum kawan2


Mesti kita pernah berhadapan dengan situasi yang mencabar dan kesabaran kita diuji dengan hebatnya kan. Mesti kita rasa marah yang teramat sangat kan. Lebih2 lagi ia berpunca dari insan yang bernama MANUSIA. If benda yang menjadi punca, mungkin tahap kesabaran & kemarahan kita berbeza kan (betul ka?). Benda kan tiada akal fikiran, berbanding MANUSIA yang dianugerahkan cukup sifat oleh-NYA.


MANUSIA....sudah namanya MANUSIA...memang mempunyai pelbagai Sifat dan perangai. Allah memang jadikan kita begitu supaya kita  saling melengkapi dan berfikir keagunganNYA. Menjadi tanggungjawab diri kita sendiri bagaimana hendak mencorakkannya menjadi baik mengikut landasan yang betul berdasarkan panduan yang telah diberikanNYA.(sila terima ayat pembuka hari ini yang agak skema dari lubuk hati yang dalam giteww)


Kesabaran aku diuji lagi hari ini, oleh orang yang sama.(Individu terpaksa dirahsiakan demi menjaga keharmonian hidup masing2) Bengang, Marah, geram tahap gaban(ada lagikah tahap yang lebih tinggi dari gaban?) aku bila berdepan, TTTERpaksa berdepan sebenarnya dengan MANUSIA begini.


Lebih2 lagi  MANUSIA ini golongan beliau2 dan berumur,(oh!bukan my mom ok.jangan salah faham) lagi bertambah tahap kemarahan itu. Sepatutnya golongan2 begini lebih matang, berfikiran kedepan, lebih positif dan lebih memahami (kan lebih dulu makan garam) tentang keadaan sekeliling dan keadaan MANUSIA sejagat. barulah golongan belia2 lebih menghormati mereka. Bukan semua berperangai begini, sesetengah ja yang menjadi duri membusukkan nama mereka sendiri sebagai golongan yang di hormati.


Rasa kecewa sebenarnya dengan MANUSIA yang berperangai begini, mau MANUSIA lain menghormati, memahami tetapi diri sendiri tidak seperti itu. Macam mana la diriku tidak TTTERkurang ajar jika perangai sangat2 menguji kesabaran diri sebagai MANUSIA.


Aku yakin PASTI ada hikmahnya ALLAH temukan aku dengan MANUSIA begini. Supaya aku Belajar  lebih berSABAR terutamanya. Alhamdullilah.


** hati sentiasa berzikir & beristigfar jika kesabaranku diuji. Tenang rasa hati. dari melayan rasa amarah diri.


p/s: cuba kira berapa jumlah perkataan MANUSIA di atas.(siapa jawab betul. TERNYATA memang anda pandai mengira) ^_^v



Suarahalus berkata: Air sembahyang juga mampu menghilangkan rasa marah. So, better ambil air sembahyang bila time marah. Insyaallah sangat2 membantu.

No comments:

Post a Comment