Saturday, April 2, 2011

Majlis cukur jambul MOHD AZRUN.

 Assalamualaikum kawan2...............

Alhamdullilah..pada 18/3/2011 yang lalu genap seminggu dah anak buah ku...majlis cukur jambul telah d buat di rumah, walaupun sederhana tapi ramai juga jiran2 dan saudara mara datang. Terima kasih daun keladi! Turn anak aku silalah datang lagi. wahh!!! macam tidak lama lagi bunyi.haha.mudah-mudahan jodoh cepat.

OPPPSSS!!! kerana kesibukan yang teramat entry untuk majlis ini terpaksa di tangguh.hehe.di bawah sedikit  tentang majlis itu. :-)

Majlis itu bermula selepas solat isyak..dimulai dengan marhaban dari kumpulan marhaban Masjid Negeri Sabah. Selepas 20 minit (or lebih juga) baru bayi di bawa keluar. untuk menjalankan upacara tersebut,
beberapa kelengkapan disediakan iaitu sebuah dulang berisi tiga mangkuk atau piring yang berisi air tepung tawar, beras kunyit dan bertih. Sebiji kelapa muda dipotong bahagian kepalanya dengan potongan berkelok-kelok siku seluang untuk dijadikan penutup. Airnya dibuang dan diganti dengan sedikit air sejuk.Kesemua rambut bayi yang dicukur akan dimasukkan ke dalam kelapa.

Lazimnya, semasa adat ini dijalankan akikah turut diadakan. Dari segi syarak, akikah membawa pengertian menyembelih ternakan pada hari ke tujuh selepas anak dilahirkan. Akikah sunat dilakukan pada hari ketujuh kelahiran iaitu boleh dijalankan serentak dengan adat mencukur rambut dan adat memberi nama. Namun ia juga boleh dilakukan pada hari yang lain. 

Dalam islam amalan sunat yang dilakukan semasa bayi berusia tujuh hari adalah:

1) melakukan Tahnik atau membelah mulut.
2) mencukur rambut(cukur jambul).
3) menamakan anak.
4) Berkhatan
5) aqiqah

So, pada malam tu, dengan rasminya bayi itu diberi nama jeng!jeng!jeng! MOHD AZRUN BIN ASBOLLAH. bapa aku yang bagi nama merangkap atuk Azrun, (actually, umi,aunty2 dan uncle2 Azrun ada nama lain dah, tapi Atuk Azrun dah bagi nama ikut ja lah labu...hehe) Tiada bantahan.semua pun ok.maksud nama tu pun ok.."yang gagah perkasa" giteww.

So,kawan2 dua ja gambar yang aku ada (itu pun bukan aku ambil) tuk majlis tu, maklumlah tuan rumah sibuk melayan tetamu. Tuan rumah yang baik dan peramah.kunun!
meragam dah time ni.



tengah di cukur jambul/rambut.
Credit to: mack(capturez production)


makasih!!

^_^

Suarahalus berkata: Indahnya islam....setiap perkara yang disunatkan mengandungi pelbagai hikmah yang banyak.untuk kebaikan umatnya.bersyukur kerana dilahirkan islam.Alhamdullillah.

No comments:

Post a Comment