Thursday, December 13, 2012

Kursus kahwinku




Assalamualaikum prenz..



Alhamdulillah..Selamatlah sudah diriku dan chentaku menghadiri kursus kahwin pada 24&25 November 2012 yang lalu. Alhamdulillah. Banyak ilmu yang diperolehi dan yang penting kursus ini sangat2 BEST!.


Aku berani jamin(jamin tue) tidak rugi datang dan bayar Rm100 untuk kursus ni. berbaloi2. Percayalah. Mula2 aku ingat kursus ni mesti membosankan. Yalah dalam kepala otak aku, bila dengar ceramah ja mesti bosan,ngantuk dan segala2.(pemikiran yang biasa bagi orang yang tidak suka dengar ceramah kan.betulkan prenz?) Tapi tidak untuk kursus kahwin di Sabah ni. Prenz p la kalau tidak percaya.


ok. mula2 kalau mau mendaftar kena isi borang dulu. Borang seperti dalam entry ini . Alaaa..gambar yang aku suruh teka tu. Gambar tu actually gambar borang kursus kahwin.hahaha. kena isi borang tu dulu(borang boleh ambil di Mawaddah Management, Wisma Muis.orang sabah pasti tau d mana kan.) then hantar dan bayar RM100. Better bayar terus bagi mengelakkan sebarang masalah timbul kemudian hari.



Lepas hantar borang tu. pihak sana akan bagi prenz resit(kena bawa masa kursus nanti) dan kena bagi sekeping kertas mengandungi syarat2 dan peraturan kursus. Macam gambar di bawah ni:




Masa kursus tersebut akan disediakan pen, buku teks berkenaan perkahwinan(tengok gambar di bawah) dan fail tuk simpan semua benda tu.


Buku ni jadi hak milik peserta.boleh bawa balik rumah. untuk rujukan ya.



Selain tu, akan diberi juga sekeping kertas untuk prenz isi komen2 yang puas hati, tidak puas hati..terlebih puas hati pun boleh..kertas tersebut kena hantar time last kursus.(dan aku lupa hantar kertas komen tu pada urusetia. -_- Oh maafkan saya ---->versi Zizan).


Ni la borang yang aku lupa hantar tu. Aiyooo..


Ada 6 penceramah semuanya dan hampir kesemuanya BESTT! Paling terkesan sekali di hatiku adalah ceramah daripada Tuan pengurus kursus kahwin ini sendiri, Ustaz Malai Ali Malai Ahmad. Sangat700x berkesan. Pada orang2 Sabah yang belum p kursus kahwin lagi, silalah pergi k. di tempat ni aku syorkan. Kalau aku cerita kompom panjang lagi entry aku ni. So, better prenz p sendirilah. Yang sudah p tapi tempat lain, boleh ja tanya aku di kemudian hari.hehe.


Kesimpulannya(ewah), Kursus ni memang berkesan dan bermanfa'at buat kita bakal2 isteri dan bakal2 suami untuk menghadapi alam rumahtangga yang lebih mencabar. Ilmu yang diberikan sangat2 membantu kita dalam melayari bahtera rumahtangga. Apa yang paling ditegaskan dalam kursus ni, ada tiga perkara seperti yang kita sedia maklum iaitu Akidah, Ibadah dan Akhlak. Jika cukup ketiga2 perkara berkenaan Insyaallah rumahtangga dan kehidupan kita akan bahagia dunia dan akhirat. Jika kita amalkan ketiga2 perkara ni sebelum berumahtangga juga tiada masalah. memang itu asas yang kita kena ada sebagai hambanya di muka bumi ini.


Aku cerita panjang2 pun nanti bosan pula kan, so better prenz rasai sendiri keBESTan kursus ni. Lepas habis kursus prenz kompom kena bagi terus sijil kursus praperkahwinan ni. Tidak payah tunggu sehingga seminggu tuk dapat sijil ni. kena bagi terus ok. Dun Worry.


beginilah rupa sijil tu. sorang satu sijil ok.


Selepas dua hari penat(penat sangatlah kononnya) berkursus, prenz bolehlah menyantaikan diri di tepi pantai yang indah. Sambil menghirup udara yang segar.


Pantai Tanjung Aru Sabah ^_^v


sekian saja bebelan yang panjang hari ni..



Daaaa...




Suarahalus berkata: Semoga segala perancangan menuju ke sana diberkati oleh MU ya ALLAH..

5 comments:

  1. dah nak nikah ye razanah? Waahh..bestnya. nanti majlisnya jgn lupa jemput.

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Shaa Allah Syar..semua masih dalam perancangan...mesti jemput...tatap di jemput..dun worry.. ^_^

      Delete
  2. Dulu2 Kakak masa nk nikah belum ada kursus khawin di Sabah.. seronok jg kan berkursus..
    TQ follow kak, kak follow sni juga #16..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe yakah kak..sy pun x pasti bila start kursus kahwin ni..skrg kena ambil kursus ni dl baru boleh kahwin...tp mmg seronok la kak kursus hari tu..

      TQ kak coz follow back...salam perkenalan.. ^_^

      Delete