Friday, October 28, 2011

Sebuah kisah seribu pengajaran

Assalamualaikum kawan2......

Salam Jumaat..Jumaat yang penuh berkat. Hari ni tidak  mau membebel banyak2... just mau share sebuah kisah yang penuh pengajaran. terutamanya kepada kawan2 yang sedang bercinta. Jom kita baca, kita selidiki dan dalami maksud cerita ini (macam edisi khas pula hahaha ).

Cerita bermula................

Pada suatu hari di sebuah sekolah yang indah, seorang murid bertanya kepada gurunya (ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai KASIH SAYANG).

 PELAJAR: " Cikgu, macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang? macam mana juga kasih sayang itu nak berkekalan? " .

CIKGU: "Ok, kamu kena ikut apa yang saya suruh kamu lakukan. Kamu pergi ke padang, kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput di hadapan kamu. Pilih yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walau sekali, dan petik rumput yang PALING CANTIK bawa ke kelas".

Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas, TIADA sehelai rumput pun di tangannya.

CIKGU: " Kenapa tiada sehelai rumput pun kamu bawa wahai pelajarku"?

PELAJAR: " Tadi semasa saya berjalan di padang, saya pun mencari rumput yang paling cantik. memang banyak sungguh rumput yang cantik, tapi Cikgu kata hanya petik yang paling cantik, maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi, sampai di penghujung padang, saya tak jumpa satu pun yang paling cantik. mungkin diantara rumput yang dibelakang saya tadi merupakan rumput yang paling cantik. namun, saya tidak boleh menoleh ke belakang semula maka tiadalah rumput yang saya boleh petik".

CIKGU: " Yang itulah jawapannya pelajarku. maknanya, apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita mencari lagi yang lebih baik dari itu. kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik2nya. Jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku dan semoga yang berlaku tidak berulang lagi. dan ingatlah. tanpa kita sedari kadang2 orang yang paling kita sayang itulah yang paling cantik dan paling baik. walaupun sememangnya ramai lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi.

Cerita tamat.............

kawan2 dapatkah merungkai maksud di sebalik cerita di atas? Bagi pemikiran aku (penat tau otak aku berfikir!hehe) antara value dalam cerita ini:
 
1) Sayangi lah dan hargailah orang yang berada di sisi kita sekarang, mungkin dia yang terbaik yang ALLAH kurniakan kepada kita.

2) Memang ramai yang lebih baik dan cantik di luar sana, TAPI sememangnya tidak sama dengan orang yang kita sayang kerana di sungguh istimewa di hati kita. 

3) Mengajar kita supaya buat keputusan dengan bijak jangan sampai keputusan yang kita ambil menimbulkan penyesalan di kemudian hari.

4) Sentiasa berSYUKUR dengan anugerah Allah kepada kita, janganlah kita TAMAK kerana kadang2 kita leka dan alpa bahawa yang disisi kita itulah yang memberi kebahagian kepada kita berbanding yang di luar sana.


Apa pula Value yang kawan2 dapat? jom kongsi2.

AmatSangatpaling suka lirik lagu ni (lagu dari kumpulan nasyid IN-TEAM): like it ^_^

Oh Tuhan, seandainya telah Kau catatkan
Dia milikku, tercipta untuk diriku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan

lirik penuh boleh klik di sini (sila tengok lirik sangat best!) mau dengar pun boleh di sini (dengarlah menusuk kalbu )

 
dari En yang baik hati. En. Google

JOMM! kita berdoa moga kita dan pasangan dikurniakan kebahagian,ditetapkan iman di hati, dipermudahkan jodoh,di berkati Illahi dan di jauhkan dari syaitan2 yang direjam. AAAAMMMINNNN......

Tapi kalau kita dah jaga baik2 tapi putus juga macam mana ah? emmm. itu dari sudut lain ya kawan2, bukan kerana kita tidak menghargai sesama sendiri tetapi Allah mau menguji. Itu DARI SUDUT LAIN! SUDUT LAIN!HARAP MAKLUM!


makasih!

^_^


Suarahalus berkata: Tiap manusia dilahirkan berpasangan, cuma bila,di mana dan macam mana  menjadi rahsia Allah. hanya Allah yang maha mengetahui.

No comments:

Post a Comment